28 oktober, 2011

Lite kruska gjorde susen!

2 ägg, 0,5dl grädde, 1 msk pofiber, 0,5dl kruska, salt blandas ihop och tillagas sedan i rikligt med smör i en kastrull på låg värme. Måtten är ju bara tagna på en höft, ni får prova er fram själva! Finhackade nötter eller mandlar tror jag verkligen på att ha i för mer tuggmotstånd och kanske hela linfrön. Håll er borta från psylliumfrön eller fiberhusk bara, det skapar bara en geleliknande konstistens.Förslag på smaksättningar hittar ni här i ett inlägg på min gamla blogg när jag åt min älskade bovetegröt här och här vilket bör vara det bästa grötalternativet för de som äter mer kolhydrater.

7 kommentarer:

  1. Åh, det ser helt underbart gott ut! Precis som ALL mat i din blogg gör :) Har du grädde eller mjölk till gröten när du äter den? Kram och ha en mysig lördag!

    SvaraRadera
  2. Om jag har mjölk hemma tar jag det, om inte tar jag kaffegrädde, och om jag inte har det hemma tar jag grädde:-) Tack! och tack detsamma!

    SvaraRadera
  3. Hej. Jag har precis börjat äta och läsa om LCHF. Vet du om det är ok med pofiber i viktminsknigssynpunkt? Gröten ser så god ut!

    SvaraRadera
  4. Hej. Pofiber innehåller 12g kolhydrater per 100g men 1 msk väger 3g så det är ingen fara:-) Det är nästan värre med grädden i så fall. För mycket mejeriprdukter kan göra att viktminskningen går trögare.

    SvaraRadera
  5. Tack. Du är min hjälte =)
    / Vicky

    SvaraRadera
  6. Saknar också min bovetegröt.. gjorde den på hela korn och hälften jag kokade i var vatten och hälften sojamjölk.. ja det var en annan tid det.
    Ska prova receptet på torsdag då jag har ledigt..

    SvaraRadera
  7. Vicky: :-)
    Hana_Caena: Jag saknar inte bovetegröten men skulle jag vilja äta den någon gång så kommer jag att göra det:-) Jag testade också att göra med helt bovete men tyckte inte alls att det blev lika gott så därför använde jag krossat!

    SvaraRadera