23 mars, 2011

Portionsstorlek

Jag ställer två frågor till mig själv när jag ska fixa något att äta:

Hur hungrig är jag nu?
Det som är så bra med LCHF är att jag bara äter för att jag är hungrig, inte för att jag är sugen. Så frågan är egentligen om jag är hungrig (när jag till exempel är hemma) eller väldigt hungrig (om jag är iväg och inte haft något mellanmål med mig).

Hur länge ska jag vara inte hungrig?
Med andra ord; När ska jag äta nästa gång? Har jag en viss tid, exempel lunch på jobbet kanske jag får äta en mindre frukost för att jag ska vara hungrig tills dess. Är det helg och jag är hemma och inga mattider att passa kan jag äta en större och fetare frukost.

Målet är sedan att bara bli lagom mätt och nöjd och beroende på hur hungrig jag är äter jag mer eller mindre och beroende på när jag ska äta nästa gång ser jag till att bli mer eller mindre mätt.

Jag ser till att äta långsamt och lugnt, vilket är viktigt för att jag ska känna när jag börjar bli mätt. Mättnads- och nöjdhetskänslan infinner sig oftast efter en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar